Copywriting on lihtne? Oh ei!

"Hea reklaamtekst on kirjutis, mille lugemine teeb Sind ärevaks, kui Sa pakutud toodet ei osta."

Copywriter? See on ju inimene, kes kirjutab erilaadi tekste Sinu eest.“ Nii see siiski pole. Julgen kirjutajana väita, et kirjutamismaailm on sama sügav kui see on lai ning copywriting on üksnes üks haru sellest.

Aasta-aastalt kasvab ettevõtetel huvi copywriteri teenust sisse osta. Suurepärane! Ulatage mu kaabu ja prillid! – istun trükimasina taha.

Teisalt, tõusev trend viitab aga kirjasõna valdamise hääbumisele. Sestap otsitaksegi väga häid copywritereid lausa tikutulega.

Olen oma töös sattunud hooti olukordadesse, kus potentsiaalne tellija väidab midagi ja minul selle peale kulmud juuksepiirini tõusevad. Ja mitte ainult.

Ajab lausa toolilt püsti tõusma, et värske kohv endale masinast tiristada, sügavalt sisse hingata ja siis pehmelt väitjale vastupidist asuda põhjendama.

Ehk siis... müüdid!
1. Igaüks võib olla copywriter.
Vale! Heaks copywriteriks kasvatakse. Loomulikult on tugev eelis nendel, kes valdavad hästi kirjasõna. Aga lisaks korrektsele grammatikale, peab copywriter tundma turundusnippe, veenmispõhimõtteid, konkreetset sihtgruppi ja nende vajadusi.

Ettevaatust – copywriter ei ole siiski mõtetelugeja nagu Mel Gibson hittfilmist „Mida naised tahavad?“ Ses osas saab tellija suuresti copywriterit toetada. Mida detailsemalt tellija räägib oma tootest / teenusest - kogemus, kasutegurid, väärtus, seda parema copy suudab kirjutaja luua.

2. Copywriting ja blogide kirjutamine on sama asi.
Vale! Copywriting on veenvate reklaamtekstide kirjutamine, mis suunavad inimesi kindlale tegevusele. Näiteks ostma toodet, tellima teenust, liituma uudiskirjalistiga või annetama heategevusse.

Samal ajal aga sisutekstid (content writing), näiteks blogipostitused, on publiku informeerimiseks, meelelahutamiseks ja kasuliku info jagamiseks.

3. Copywriting on lihtne!
Vale! Reklaamtekstide ja hüüdlausete (sloganite) kirjutamine on üks keeruliseim ja aeganõudvaim kirjutamisharu.

Mõtle hetkeks, milline on hea reklaamtekst. Nõustud, kui ütlen, et see on meeldejääv, originaalne, selge sõnumiga, tegevusele kutsuv ning emotsionaalne (sest emotsioon müüb!)?

Just. Püüa panna need märksõnad nüüd ühte lausesse (slogani puhul) või siis äärmisel juhul 2-4 lausesse. Keeruline, eks? Ja röögatult aeganõudev... Seettõttu on ka copywriting teenusena küllaltki kallis.

4. Andekas copywriter kirjutab sellest, kui hea mu toode on!
Vale! Hetkel, mil mõistetakse, et potentsiaalne klient ei jõua pakkuja veebilehele selleks, et osta toodet, vaid lahendada oma probleem, muutuvad ka müüginumbrid.

Mina pole iial guugeldanud selleks, et otsida lihtsalt „mingit toodet“. Surfan ja soetan, et kogeda mõnd emotsiooni, kuuluda kuhugi, leevendada valu, lahendada probleem või võita kellegi heakskiit.

Keskenduda tuleb just kasutegurite väljatoomisele, et kliendil ei tekiks võimalust öelda: „Ja mis siis?!“

Seega, kui reklaamtekst algab toote heade omaduste kirjeldamisega, siis see jätab mind külmaks; kui see aga tõestab, et tänu tootele hakkab mul parem, jään lugema.

Ja siit jõuame viienda müüdini...

5. Copywriteri töö on kasutada suuri sõnu ja kõlada turunduslikult.
Vale! Parimad tekstid, mida olen lugenud, peegeldavad empaatiat, mõistmist ja lahendusele orienteeritust.

Sestap on oluline, et copywriter tunneb kirjutades sihtrühma, saab aru ja mõistab valu, millega sihtrühm silmitsi seisab ning suudab läbi sõnade pakkuda kliendile mõistmist, turvatunnet ja lahendusi.

Enda kogemusest võin öelda, et mida tundlikum kirjutaja loomuomaselt on, seda lihtsam on copywritingu kunsti omandada.

"Kui üldse midagi luua, siis loo sõnadega. Midagi, mis oleks lihtne, meeldejääv ja naljakas."

Oh, ma tahan ka copywriteriks saada! Suurepärane! Minu teekond kirjutaja ja copywriterina algas just nimelt ühest artiklist, mis liigutas mind.

Olin aastaid kirjutanud ja kogukonda kasvatanud, aga sel polnud eneseteostuse maiku. Lisaks, rügasin endiselt 8-17ni põhitööl ja kirjutasin öösiti. Olemata õnnelik, sealjuures. Kui aga minuni jõudis sügav arusaamine, et copywriteri amet võiks olla minu tee, siis algas mu ümbersünd.

Siiski pean tõdema, et see tee üdini konarusteta olema ei saa. Copywriteriks saamine nõuab kanget enesedistsipliini ja omal käel õppimist, sest Eestis ametlikult copywriteriks õppida pole võimalik. Küll aga on mõned turundusalased koolitused, kus üks osa on reklaamtekstide kirjutamine. Algus seegi.

Samas, kui inglise keel võõras pole, siis internetiavarustest on rohkesti põnevat materjali (artiklid, koolitused, podcastid), mida endasse ammutada. Ja, mis peamine - lihtsalt alusta kirjutamisega. Kirjuta iga päev. Midagigi.

Kirjutamine on ala, kus ainult läbi harjutamise on võimalik mesitriklass saavutada. Hiljem lisad omandatud nipid ja teadmised ning oledki kiiduväärt Eesti tõugu copywriter!